Een hele uitdaging!

Bonjour tout le monde,

Hier een berichtje uit het verre Mokolo. Vandaag is het woensdag 11 maart en dat betekent dat we op de helft van ons verblijf zijn hier in Mokolo. Joehoe!!! We hebben het hier al goed gehad maar ook enkele moeilijke momenten achter de rug. Toch gooien we er ons hier nog eens tegen voor 3 weken en een half want dan vertrekken we naar het zuiden.

Deze week zijn we terug begonnen met lesgeven. Dinsdag gaf ik een les over de cilinder, woordenschat van een engelse tekst en nadien een conversatie voeren in het engels. Dit hadden ze nog nooit moeten doen in de klas. Ik had dit op voorhand ingecalculeerd en dus schreef ik vraag en antwoord op het bord. Het enigste wat de leerlingen nog moesten doen was ergens een klein woordje invullen. Toen ik zei dat ze mochten beginnen met praten, keken al mijn leerlingen mij met grote vragende ogen aan. Ze wisten echt niet waar ze het hadden. Praten met elkaar in het engels tijdens de les? Uh? Na veel vijven en zessen zijn ze toch in gang geschoten en heeft iedereen min of meer een conversatie kunnen voeren. De leraar vond het alvast een zeer goede oefening. Ik heb er ook van genoten!
Maar de grootste uitdaging van die dag moest nog komen: hoekenwerk met 86 leerlingen. We hebben er een hele week aan voorbereid en gisteren was het dan de grote dag. Tegen 14u30 gingen we naar school om de klas in orde te zetten en al het materiaal klaar te leggen. Werken in eilandjes hadden de leerlingen duidelijk nog nooit gezien. Tegen 15u ging de bel en begonnen we aan onze uitleg. Dit verliep niet van een leien dakje. De leerlingen wilden maar moeilijk luisteren en toen het startsignaal dat het hoekenwerk aankondigde afging, wisten veel leerlingen niet wat te doen hoewel er een hoekenfiche in elke hoek lag. Nina en ik liepen rond voor hier en daar nog wat extra uitleg te geven want dat was duidelijk nodig. Nu ja, waar je ook een hoekenwerk voor het eerst geeft, het is altijd een beetje zoeken en uitproberen. Ook hier in Kameroen met een klas van 86 leerlingen. Het was een nobele poging maar er zijn nog zaken voor verbetering vatbaar. De leerlingen vonden het alvast superfijn om eens geen gewone lessen te krijgen maar verschillende spelletjes te mogen spelen als herhaling van de leerstof.

Morgen hebben we samen met het oudercomité en de directeur een voorbereidingsdag voor de ouder infodag van volgende week. We zullen zien wat dat gaat geven.
Vrijdag geven we aan de meisjes van CM2 un cours pratique. We gaan samen met hen Belgische groentesoep klaarmaken. Ook hier is al een hele voorbereiding ingekropen omdat we al het materiaal moeten op school krijgen en we willen zorgen voor wat extra omkadering. Daarom zullen we de leerlingen een recept in het Engels geven dat ze dan moeten vertalen naar het Frans. Zo oefenen ze onmiddellijk nog wat Engelse woordenschat.
Vrijdagmiddag worden we al om 14u30 bij Annelies en Nele in Mboua verwacht omdat Lea Oosterlinck ons daar komt ophalen. Zij neemt ons voor het hele weekend mee naar Nguetchuwé. Lea is een West – Vlaamse zuster die ooit nog les heeft gegeven aan de Katho van Tielt. Nu woont en werkt zij al 15 jaar in Nguetchuwé. Zij zal ons rondleiden in haar dorp en ons verschillende zaken laten zien. We hebben er hier allemaal alvast zin in!
Volgende week wordt het een drukke week want dan houden we op onze beide scholen muzoprojecten. Twee keer in Mboua en twee keer op onze school. Dit zal ook weer heel vernieuwend zijn voor de leerlingen.
Het is fijn om hier verschillende zaken uit te proberen en te tonen aan de leerkrachten hoe je jouw lessen aangenamer kan maken voor de leerlingen. Ook de leerlingen genieten duidelijk van de nieuwe wind die door de school waait.

Zo beste mensen, dit was het zo’n beetje voor deze week. Hopelijk heb ik hier wat nieuws verteld en zijn jullie weer mee met ons leven hier in Mokolo. Ik begin al stiekem een beetje af te tellen naar 18 april want ik heb ongelooflijk veel zin om iedereen terug te zien. Ook verse boterhammekes van bij de rode bakker, bereid gehakt van bij slagerij Harry en Anja, lekkere ballekes in tomatensaus met puree van ons mama, biefstuk met portosaus en verse frietjes van onze papa en tripkes met rode kool en appelmoes van bij mijn liefje kan ik niet meer uit mijn gedachten bannen! Je ziet dat ik hier toch een beetje afwisselend eten mis maar we doen ons best om het hier zo aangenaam mogelijk te houden mits de hete temperaturen hier in onze kamer.

Geniet allemaal van het beginnende lenteweertje in België en tot een volgend berichtje uit Mokolo!

Heel veel liefs en veel groetjes uit Mokolo van Femke die iedereen toch al een beetje begint te missen.

3 Reacties so far »

  1. 1

    carine (van joris) said,

    Dag Femke,

    Saartje zei dat je een blogspot had, ik ben eens gaan kijken op google en voila, gevonden! Ik heb erg genoten van je berichtgeving uit Kameroen! Je beschrijft het zo levendig dat ik het me goed kan voorstellen!
    Het zal toch wel een hele ervaring zijn! Een andere cultuur, ander klimaat, ander leven, andere taal … Eerlijk gezegd bewonder ik je om je moed en vooral om je positieve ingesteldheid :).
    Geniet nog van je verblijf daar, het zal zo vlug voorbij zijn en deze dingen komen niet terug.

    Doe het goed!

    Een dikke zoen uit Lovendegem,

    Carine

  2. 2

    Nathalie W said,

    Hey Femke!

    Echt chapeau dat jullie zo’n uitdagingen aangaan daar in de Kameroenese school! Ik denk inderdaad dat daar een grote frisse wind waait en dat iedereen daarvan kan leren. Mooi werk dat jullie leveren! Zo ook de voorbereidingen die erin kruipen. In vergelijking met hier heb je daar bijna geen middelen.
    Pff, pannenkoeken bakken met zo’n warme temperaturen! Prachtig dat jullie dat gedaan hebben! Natuurlijk leuk om eens iets te doen vanuit ons landje..:)

    Je zit al in de helft, het gaat snel vooruit hé. Doe het daar nog goed! Breng nog veel vernieuwing aan en tot binnenkort!!

    Vele groetjes vanuit België waar het toch wat mooier en warmer weer begint te worden (leuk om een ritje op de moto te doen 🙂 )

    Nathalie
    xxx

  3. 3

    Astrid said,

    Wauw Femke binnen 33 dagen ben jij thuis 😀
    Vanaf dan kan je ons ook een beetje volgen in Portugal 😉
    De anderen hebben vandaag hun rapport gekregen, wij moeten nog een beetje wachten (pfff)

    Ik ben benieuwd naar hoe jullie eruitzien!!
    Maar foto’s online zetten zou te lang duren zeker?
    Hmmmmm
    Ik krijg kippenvel van je berichten
    Tot binnenkort!xx


Comment RSS

Plaats een reactie